Logo nouRO IAA school

Nico Mihăilescu: „Brandul nu este doar produsul și reclama asociată, este TOT ce atinge consumatorul, indiferent de mediu”

Nico Mihăilescu este, cu adevărat, ceea ce pe LinkedIn am numi a well-seasoned Marketing Director. După „o viață de om” – așa cum o numește chiar ea – în Procter, Nico a pornit pe cont propriu ca Freelance Brand Management Consultant și facilitator în procese de învățare strategică.

Astfel, am invitat-o la povești despre carieră, „școala Procter”, poziția de consultant și cea de prof la Școala IAA, și sfaturi înțelepte pentru tineri și maturi 🙂

Bună, Nico, și mulțumim că ai acceptat invitația noastră la povești 🙂

Să începem cu o privire către trecut: 15  ani ai fost alături de „cea mai mare școală de marketing”, Procter & Gamble, în diferite roluri. Care ar fi top 3 learninguri pe care le-ai păstrat cu tine din toată această experiență? Pe care i le-ai spune Nicoletei de acum 10 ani?

Chiar 17 ani, o viață de om! 😲

 Primesc dese ori întrebarea “ce ne poți spune despre școala de marketing din Procter?”

Răspunsul meu este de obicei: “cât timp ai la dispoziție?” 😁. E foarte greu să aleg top 3 learnings, pentru ca îmi e teamă că voi fi superficială, iar marketingul în Procter e multe lucruri, dar nu superficial!

În primul rând aș spune că nu e școală de marketing, e școală de business – Brand Building Business Management. În P&G nu înveți să “faci reclame”, înveți să construiești un business având coloană vertebrală brandul.

Brandul nu este doar produsul și reclama asociată, este TOT ce atinge consumatorul, indiferent de mediu (advertising, magazine online/off-line, social media, în mașina de spălat, când schimbi scutecul copilului, când un influencer vorbește de produs, TOT!).

Prin urmare, oamenii de marketing din P&G sunt…”mini General Manageri” – adică sunt responsabili de tot ce înseamnă brandul lor (inclusiv financiare, logistică, relația cu partenerii comerciali, etc.)

Un alt element care cred că diferențiază P&G ca abordare a școlii de marketing este că nu te așteaptă nimeni să te faci mare și abia apoi să iți asumi decizii importante.

Responsabilitatea pentru brandul tău începe din ziua 1! Nu mă înțelege greșit, nu ești singur în această aventură – și mai important, se investește în educația ta din aceeași zi 1!

Ce i-aș spune lui Nico de acum 10 ani?

I-aș spune că va fi ok ☺. Că este un privilegiu să iți lași amprenta pe branduri ca Ariel, Pampers, Fairy sau Lenor. I-aș spune să se bucure la maxim de această perioadă, că peste 10 ani va simți aceiași fluturași în stomac când va da din întâmplare peste o campanie cu care a câstigat un Effie, i-aș spune că în ape tulburi se pescuiesc pești mari și scăderea cotei de piață într-o lună nu este cea mai mare tragedie.  Și, nu în ultimul rând, i-aș spune că va întâlni niște oameni foarte faini (atat din P&G, cât și de la parteneri externi – retaileri, agenții, oameni de research) care o vor inspira în această aventură numită marketing.

Dar niște provocări pe care ni le poți împărtăși?

Cred că provocarea cea mai mare lucrând pentru o corporație de magnitudinea P&G este să gasești acel echilibru între reaplicarea unor strategii dovedite la nivel global și curajul de a experimenta abordări mai neconvenționale, poate mai fresh, inspirate din realitatea locală.

De exemplu, să aduci un stripper în reclama de la Bonux cu tanti Maria 😁

Cum e pentru tine noul rol de consultant?

Recunosc că nu prea rezonez cu termenul de “consultant”. Îmi inspira o poziție relativ pasivă, iar eu cred ca marketingul se face în tranșee – când dai cu capul de provocări, când alergi de la o întâlnire la alta și trebuie să propui un plan de “gap closing” ieri, când trimiți un brief către agenție și două zile mai târziu trebuie să te repliezi pentru că bugetul s-a injumatățit sau competiția a lansat un produs similar cu al tău….de-ale vieții de om de brand, nimic special! 😁

Așa că îmi place sa mă consider un “consultant activ” care primește o provocare de business și care devine omul brandului respectiv cu tot ce inseamnă asta: de la înțelegerea consumatorului (nu din prezentări, din interacțiuni directe pe cât posibil), la discuții de strategie de poziționare și comunicare, până la execuție – pentru că execuția este singura strategie pe care consumatorul o vede! De exemplu, când am început colaborarea cu o rețea de clinici de stomatologie, prima săptămână am petrecut-o la recepție unde am întâmpinat pacienții. A fost incredibil de insightful și mi-a permis să înțeleg clienții și businessul fără perdea.

Dar cel de facilitator la Modulul Strategic?

Aici mă simt foarte bine! În primul rând mă forțează să îmi pun cunoștințele și gândurile în ordine, să revalidez niște teorii sau tipare pe care mi le-am construit în timp (și poate unele sunt greșite!) și să găsesc cea mai bună modalitate de a aduce valoare pentru cursanți – ce le pot da de la mine, pentru ca ei să devină mai buni în ceea ce și-au propus să facă.

Nicoleta și cursanții de la Modulul Strategic #6

Cum ți s-au părut cursanții și ce sfaturi ai avea pentru aceștia?

A fost o gură de aer proaspăt pentru mine. M-au bucurat curiozitatea lor și interacțiunea cu ei. Nu imi prea place să dau sfaturi, dar iți pot spune ce îmi doresc pentru ei 😊. Îmi doresc să rămână receptivi la informație și abordări noi, să investească constant în educația lor (formală și informală), să fie curajoși, să experimenteze fără frică de eșec (sigur vor avea și din astea! 😉) și să nu le fie teamă că nu au soluția cea mai inspirată mereu – să îl citez pe Picasso “inspiration exists, but it has to find you working”

Poate ai observat, însă Școala, prin programul Pepiniera de Talente IAA, dar nu numai, se adresează și celor care abia pășesc pe drumul marketingului și al comunicării.

Tu cum vezi împletirea businessului cu academicul și cum crezi că am putea susține, împreună, tinerii cu potențial?

Compania în care m-am format este o companie “promote from within” care angajează doar entry-level. Asta înseamnă că Directorii de mâine se recrutează azi, dintre studenți. Prin urmare, eu vin dintr-o cultură organizațională unde relația cu academicul nu este opțională, este vitală. Pe de altă parte, studentă fiind am fost implicată în organizații studențești care aveau parteneriate cu diverse companii, și care m-au ajutat enorm să învăț despre “business pe bune”, nu doar din cărți.

Deci, cred că se pot face multe dacă există intenție – dar ăsta e un subiect mai generos de abordat 😉. Dacă conștientizăm că o companie este un organism menit sa genereze valoare și apropierea de academic este vazută din acest unghi, ne vin multe idei! De exemplu, de ce nu am face incubatoare de idei sau content creation cu studenți, care pot fi folosite de branduri?

Un sfat pentru cei aflați la început de drum?…

Marketingul se invață făcând și educându-te constant. E ok să nu știi tot la început! Și da, stați pe lângă oameni care vă inspiră – vă doresc sa îi găsiți devreme în cariera voastră 😊.

Dar pentru marketerii mai seniori, mai tociți, poate cu o experiență de burn-out sau diferite dificultăți acumulate pe parcurs?

Uuuh…asta e grea și nu e ca și cum eu sunt cu toate țiglele pe casă 😬. Eu, ca mulți din generația mea, vin din acea cohortă de “achievers” (cum numeam un segment de consumatori, pe Ariel) – adică dai tot, și peste, să dovedești că ești cel mai bun. O faci ani de zile și la un moment dat ceva în energia ta nu mai e ce trebuie…ești epuizat, nu mai ai chef! Daca aș putea să fac ceva diferit, cred ca m-aș bucura mai mult de acele aspecte care mi-au placut pe bune – aș sta mai mult în întâlniri cu agențiile de creație și mai puțin în întâlniri interne în care “discutam discuții”. Aș petrece mai mult timp cu oamenii cărora li se adresează brandurile mele; este așa energizant să vorbești cu oameni “adevărați”, nu doar să citești rapoarte de studii de piață. Aaa, și m-aș fi apucat de tango argentinian mai devreme 😁, asta a fost o modalitate de a mă echilibra și de a face ceva pentru mine.

Ne place să învățăm constant așa că ne plac recomandările 😉

  • Care ar fi câteva recomandări de profil – cărți / podcasturi / siteuri care ți-au dat poate un switch, o perspectivă nouă?

Îți spun ce îmi vine acum în minte; dacă mă gândesc prea mult, e lista prea lungă 🙄: “Decoded. The Science Behind Why We Buy” (Phil Barden), “Made to Stick” (Chip & Dan Heath), “Purple Cow” (Seth Godin), platforma WARC.

  • Dar câteva ce nu au o directă legătură cu marcommul?

Ender’s Game (Orson Scott) – eu visez mult, deci îmi place SF-ul😊

Ai una sau câteva campanii (de orice fel) care ți-au atras atenția în mod deosebit?

Cum să răspund inteligent aici? 😎

Nu vreau să vorbesc despre campanii – nu aș putea doar să le exemplific, ar trebui să spun și de ce mi-au plăcut și ar lua prea mult spațiu 😊. DAR, pot sa vă spun că

Eu mi-am dorit și am invidiat mereu simplitatea creativă în comunicare; mor după execuții de outdoor bune…probabil și pentru că sunt destul de rare.

Câteva idei creative și execuții care mi-au rămas la inimă:

coke Coca-Cola David LaChapelle ogilvy ogilvy paris OGILVY & MATHER contour bottle #nologo #nobranding #noproduct

Coca Cola, “Bringing People Together” outdoor execution

OREO, “Milk’s favorite cookie” campaign.

Ai, ai, cum mă vor blama prietenele cu grijă pentru alimentația sănătoasă a copiilor 😲

HEINZ Hot Ketchup

VW, Park Assist

Și o reclamă, cu detergenți. Se poate 😊 !!!

Mulțumim și mult spor și inspirație în tot ceea ce faci!

Să avem cu toții!

Nico M

Articole similare