Raluca, șefa de promoție a seriei #8 a Modulului Digital, este cea de-a treia absolventă magna cum laude de la JYSK, unde este Communications and PR Manager, așadar și managementul recrutării merită aplaudat cu această ocazie 🙂
Raluca a venit pusă pe treabă și cu un spirit prietenos, deschis și curios care ne-a amintit de Iraida. A apreciat să găsească la Școală o atmosferă informală, caldă și propice dezbaterilor care s-a potrivit cu ea și i-a permis să învețe din toate sursele: nu doar de la profi, ci și de la coechipieri sau alți colegi de serie.
Dar cel mai bine o lăsăm pe Raluca să povestească:
Care a fost motivația ta inițială de a urma cursurile Modulului Digital de la Școala IAA?
Eu vin din zona de content, am lucrat mulți ani în presă și sunt obișnuită să privesc orice formă de comunicare din punct de vedere al conținutului. Asta e structura mea, așa m-am format și așa gândesc și în munca mea de zi cu zi, chiar și după aproape 4 ani de când am lăsat presa pentru marketingul online. De Școala IAA am aflat de la Iraida Paiuc, Marketing Manager la JYSK, care a fost șefă de promoție la două module – Fundamentals și Digital. De când a terminat Modulul Digital, Ira laudă Școala IAA tot timpul. Când aveam de luat o decizie în digital, Ira își aducea aminte ce a învățat la Școală. Când povesteam de un brand românesc necunoscut, îl știa de la Școală. Când ieșeam în oraș în vreun loc nou, ne povestea că a mai ieșit acolo cu colegii de la școală. Școala face parte din discuțiile zilnice de la birou.
Ira mi-a propus să merg și eu la Modulul Digital și, pentru că auzisem atât de multe de la ea, m-am înscris. Nu învățasem nicăieri strategie. Și oricât de bun ar fi conținutul pe care îl transmiți, dacă nu ai o strategie bună în spate, dacă nu știi cui te adresezi, dacă ești haotic sau inconsistent, nu poți construi ceva care să reziste în timp.
Cum a diferit realitatea de așteptările de dinainte?
Aveam deja niște informații de la foști cursanți ai școlii, pentru că în birou mai avem o colegă absolventă ca șefă de promoție la Modulul Fundamentals, pe Cristiana Stanciu. Știam că o să lucrăm mult în echipă, că vom avea teme și vom lucra pentru strategia unor branduri variate. Mă așteptam să găsesc la școală colegi care nu vin doar din digital, oameni din agenții sau oameni care lucrează în companii din domenii de activitate foarte diferite. Asta mi se părea interesant, pentru că nu prea ai ocazia să lucrezi direct, pentru același proiect, cu oameni atât de diferiți ca background. Până în acest punct, așteptările mele au fost confirmate.
Pe de altă parte, mă așteptam să avem multe materiale de citit și memorat. Mă așteaptam ca la cursuri să petrecem 8 ore pe zi ascultând profesorul, în timp ce pe ecran se derulează slide-uri. Aici, așteptările mele au diferit de realitate, ceea ce a fost foarte bine. Eu am ratat primul weekend de cursuri, pentru că se îmbolnăvise fetița mea fix când trebuia să încep școala și am participat la cursuri doar din al doilea weekend predat de Andrei Lăscuț. Am intrat direct în exerciții – două zile de lucru în echipă, de găsit insight-uri, făcut contexte, digital pathways și tot așa. Aveam câte o oră sau două pentru realizarea unui exercițiu, timp în care eram împărțiți pe echipe, apoi fiecare echipă prezenta ce a lucrat în fața clasei. Cam așa au stat lucrurile și la cursurile care au urmat.
Nu învățai de pe slide-uri sau din notițe. Învățai din discuțiile pe care le aveam în clasă, din întrebările și răspunsurile care veneau ori de la cursanți, ori de la profesori, din feedback-ul primit după exerciții de echipa ta și de celelalte echipe.
Ba chiar, la un moment dat, cred că pe la primul curs cu Bogdan Nițu, mi-am dat seama că iau degeaba notițe și am renunțat. Am preferat să fiu atentă la ce se discută, să mă implic în conversație, să pun întrebări, să dau răspunsuri și, de multe ori, poate prea multe, să intru în dezbateri și discuții contradictorii.
Ce anume te-a intrigat și ți-a plăcut cel mai mult la curs?
Știi genul de profesor care stă mereu drept și serios și vorbește de ca și cum ține un discurs care se transmite live în toată țara? Iar dacă îi pui o întrebare, nu răspunde, ci continuă lecția pe care a pregătit-o? Ei bine, nu am găsit genul
ăsta de profesor aici. Asta mi-a plăcut cel mai mult. E un curs bazat pe interacțiunea dintre profesor și cursanți. Atunci când ți se pune o întrebare și trebuie să dai un răspuns, ești obligat să gândești. Important e să înveți să gândești, nu să reproduci și atât. Cred că asta ar trebui să ne învețe și școala clasică. Mi-a plăcut și că, pe parcursul modulului, ni s-a cerut constant feedback. De mai multe ori am spus pe rând, fiecare cursant, ce ne place, ce nu ne place, ce lipsește și ce vrem mai mult în cursurile de la Modulul Digital.
Cum ți-ai menținut motivația pe parcursul modulului, astfel încât să închei magna cum laude, cum s-ar spune?
Cred că orice ai face, contează mult oamenii din jurul tău. Nu știu cum au fost celelalte serii de la Modulul Digital, dar seria mea mi s-a părut implicată. Sala era mereu plină la curs, atunci când profesorul întreba ceva, răspunsurile veneau unul după altul, puneam întrebări și tot așa.
Nimeni nu se grăbea să termine o discuție ca să treacă la următorul punct și apoi să plece acasă. Doar când ajungeam la o concluzie mergeam mai departe. Și atunci când colegii se implică, vin cu idei, dezbat, te contrazic, vin cu altă propunere și tot așa, e mai interesant și mai motivant.
Cum îți propui să duci mai departe, la job, cunoștințele acumulate la Școală?
Acum pot să o contrazic pe Ira folosind argumente de la Școala la care chiar ea m-a trimis :).
Lăsând gluma la o parte, am început cursurile ca Social Media and Digital Coordinator, în departamentul E-Business. Între timp mi-am schimbat funcția în companie și fac parte din departamentul de comunicare, dar cred că modelul de gândire de la Modulul Digital se aplică în orice domeniu. De exemplu, nu trebuie să pleci de la ce vrei tu ca brand, ci de la ce problemă sau tensiune, cum o numim la școală, are cel căruia i te adresezi. Și asta e ceva care mă ajută și dacă scriu un articol pe blog sau un comunicat de presă, și dacă facem o campanie de CSR. Apoi, am mai învățat că trebuie să fac diferența între strategic și execuțional. Aici mai am de lucru, pentru că sunt obișnuită să gândesc execuțional.
Care ar fi sfatul/sfaturile tău pentru viitorii cursanți?
Veniți la cursuri, puneți întrebări, răspundeți la întrebări, implicați-vă în discuții. După cursuri, dacă aveți timp, ieșiți la o bere să vă cunoașteți mai bine. O să fie nevoie oricum să vă întâlniți pentru a face teme în echipă și o să vă înțelegeți mai bine dacă vă cunoașteți și vă împrieteniți. Acum, că am terminat cursurile, îmi pare rău că nu am ieșit mai mult cu colegii în timpul școlii.
Pentru temele individuale, știu că sfatul tuturor e să vă apucați de ele din timp. Puțini urmează sfatul ăsta, deși toți îl dau. La mine a durat mai mult să mă hotărăsc ce brand îmi aleg pentru tema individuală, decât să o fac efectiv. Am oscilat între 3-4 branduri, voiam să fac ceva care chiar să fie util, nu doar să fac o temă. În final am ales un brand destul de mic, al cărui client am fost și care oferă consumatorilor ceva în care eu cred. Încercați să lucrați la tema individuală dintr-un loc în care să stați relaxați, rupți de alte gânduri sau deadline-uri.
Și da, nu lăsați tema pe ultima sută de metri. Abia când m-am apucat de ea mi-am dat seama că o să îmi ia mai mult timp decât credeam, așa că am ajuns să scriu dintr-un hotel din Aarhus și dintr-un apartament din Helsinki, pentru că trebuia să o predau la întoarcerea din delegație. Într-un fel a fost bine, pentru că nu am avut lângă mine colegi, copil, soț, părinți care să mă întrerupă și m-am putut concentra. Dar și mai bine, și mai puțin obositor, ar fi fost să nu stau câteva nopți până la 3 dimineața și să lucrez într-un ritm mai așezat.
În cele din urmă, pentru că Școala e foarte mult și despre sharing de knowhow, ne poți propune 3 surse de unde îți iei tu doza de inspirație (pot fi publicații din industrie dar nu numai – din artă, istorie, antropologie, tehnologie, șamd)? Cu alte cuvinte – câteva exemple de site-uri, podcasturi sau newslettere care te inspiră pe tine, în orice fel.
Lucrez într-o companie care se bazează mult pe sharing de know how între țări, așa că mă inspir mult din ce fac colegii din alte țări. Avem întâlniri prin Skype de mai multe ori pe lună în care fiecare spune ce proiecte are, ce idei are, ce funcționează în țara lui și ce nu. Apoi, cred că e bine să te uiți mereu în jurul tău. Să vezi ce fac oamenii, ce discuții au, cum se poartă. Merg cu metroul, lucrez într-un centru comercial, ies destul de des în oraș, unde pot să văd mereu diverse tipuri de oameni.
Din zona de publicații îmi plac Vanity Fair și Wired, pentru că au articole bine documentate și frumos scrise.
Iată, spre exemplu, un material video realizat de Wired despre arta deghizării:
Îmi mai plac interviurile cu oameni care au ceva de spus, de la care ai ce învăța, îmi vine acum în minte seria “100 de oameni care mă inspiră” a lui Horia Ghibuțiu. Ca inspirație pentru serviciu, pentru că lucrez pentru un retailer de mobilier, citesc Houzz.com, ApartmentTherapy.com, ElleDecor.com și site-uri cu știri din Retail sau CSR.
Ar fi și câteva conturi de Instagram pe care le pot recomanda: personale – @rewhunter, @nana_ha, @locotoc – și de brand – @adobe, @graphicgang, @vanila.design.