Logo nouRO IAA school

De vorbă cu Vlad Popovici, prof de Social Media la Școala IAA

Vlad Popovici, Managing Director la Kubis Interactive, una dintre cele mai premiate agenții digitale românești, predă cursul de Social Media la Modulul Digital al Școlii IAA. Am stat de vorbă despre schimbările de peste ani, despre cursanți, despre predarea în echipă, alături de Ioana Zvâc și Dragoș Smeu dar și despre generațiile viitoare și evoluția forței de muncă în marketing și comunicare.

 

Care a fost motivația ta de a preda la Școala IAA?

Cred că responsabilitatea noastră, a celor care am fost pionieri în industria de digital din România, este să împărtășim necondiționat din experiența noastră generațiilor care vin din urmă, pentru o industrie mai pregatită și mai profesionistă.

Cred că am multe de spus; am aproape 20 de ani în industria de digital: am început ca flash designer în ‘97, atunci când, ca să ai acces la internet te rugai să nu se deconecteze modemul pe linia de dial-up, apoi digital manager atunci când agențiile mari de publicitate explorau zona de digital construindu-și divizii specializate, ca mai apoi să înființez și să ajut la dezvoltarea uneia dintre cele mai reprezentative agenții pe piața din România: Kubis.

În plus, pe piața din România există cursuri specializate care acoperă doar anumite părți din zona de digital: ori social media, sau doar performance, sau doar o zonă de tehnologie. Acest curs acoperă tot procesul de digital: de la strategie până la zona de social media și performance media.

Când te-ai alăturat Școlii? Vezi vreo schimbare față de participanții de la primele module și cei de acum?

M-am alăturat echipei în 2014, la invitația celor doi profesori, Andrei și Bogdan, pe care îi știam deja din industrie de ani buni.

De la an la an schimbările sunt destul de mari, cea mai notabilă fiind numărul de participanți, care a crescut de la 10-12 în edițiile inițiale, la aproape 25 la edițiile din ultimul an.

În plus, dacă la început oamenii erau mai mult trimiși de către companii și considerau cursul ca încă o activitate care le ocupă « o vineri și o sâmbătă », acum cei din seriile precedente recomandă cursul mai departe, și chiar angajații sau oamenii din agenții cer să fie trimiși aici, semn că lucrurile care se întâmplă sunt utile și aduc valoare adaugată.

Te surprinde ceva la cursanți? Insighturi din industriile lor, cunoștințe de implementare, mindset, etc.

Fie că vin din partea agențiilor sau de la client, un procent din ce în ce mai mare dintre cursanți are deja o experiență peste medie în zona de digital, mai toți fiind implicați în campanii de awareness, generare de leaduri sau social media.

Asta nu face altceva decât să crească interactivitatea cursului dar și nivelul discuțiilor, iar lucrul asta e o provocare faină pentru noi, cei care predăm, ne ține în priză.

Cu ce fel de oameni ai vrea să lucrezi la Școală, să-ți fie studenți?

Mi se pare că acum este un mix bun de oameni mid level și seniori, provenind atât din agenții dar și de la client, sau chiar freelancers. Fiecare parte vine cu realitățile și percepțiile despre industria și domeniul în care activează, dar și despre cum ar trebui să lucreze agenția, clientul sau împreună ca echipă.

Rolul nostru este să găsim o cale de mijloc sau, mai bine zis, o punte între cele două lumi, astfel încât valoarea cursului să nu fie dată doar de calitatea și cantitatea informațiilor, ci și de modul în care reușim să facem agenția și clientul să lucreze în echipă în cele două zile.

Sunt momente în care ai învățat ceva de la participanți, insighturi poate, exemple de campanii, aspecte ce țin de industriile în care lucrează ei?

Cu siguranță fiecare dintre noi, ca profesori, avem de învățat de la dialogurile și dezbaterile din fiecare curs.

Fiecare dintre cursanți aduce pe masă date valoaroase din experiența brandurilor cu care lucrează, sau insighturi de consumatori, sau pur și simplu best practice-uri și rezultate de pe piața locală.

Atunci când mare parte din informațiile din prezentare sunt internaționale, contează mult să ai și dimensiunea realității locale; ne uităm foarte mult la campanii din afară, și ni le dorim, dar contextul local fie e diferit, sau bugetele sunt altele, și percepția vs. realitate e distorsionată.

 

Predai uneori alături de alți colegi și parteneri – Ioana Zvâc, Dragoș Smeu. Ne povestești ceva despre cum percep studenții genul ăsta de predare interactivă, cum o apreciază?

Indiferent de numărul de ani de experiență, nimeni nu deține adevărul suprem, mai ales că social media este mereu în schimbare, apar lucruri noi, și cursul trebuie să fie actualizat la fiecare ediție.

De aceea am ales să ne unim forțele ca grup de profesioniști, și să pregatim cumva cursul ca și cum noi suntem agenția, iar studenții sunt clientul, și vrem să-i convingem să lucreze cu noi. Adică integrăm tot ceea ce știm despre social și performance media într-o prezentare închegată și logică, ca ei să înțeleagă care este potențialul folosirii canalelor de social media atunci când construiesc o campanie.

Și da, din feedback-ul fiecărei clase de cursanți și a ping-pong-ul de idei, interactivitatea dar și noutatea informațiilor fac din modulul de social media unul dintre cele mai apreciate din școală.

O ultimă întrebare 🙂 Cum vezi actuala forța de muncă din marketing și publicitate (ca mobilitate, grad de pregătire, perseverență, etc) și cum previzionezi și speri să fie ea în 2025?

Spunem mereu că generația care vine din urmă nu vrea să învețe, vrea să câștige bani ușor și să aibă mai mult timp liber, sau să sară peste etape.

Mie mi se pare că generația care vine din urmă are mult potențial, atât prin prisma vremurilor în care trăim, a schimbărilor din zona de digital și tehnologie. E o generație care, cu îndrumarea potrivită, poate fi chiar mai bună.

De aceea cred ca acest modul de digital chiar aduce valoare adaugată și face diferența pe piața cursurilor specializate, mai ales prin prisma multor clase de absolvenți care vor infuza în industriile în care activează tot ce încercăm să le împărtășim.

Salut pe această cale și celelalte inițiative ale IAA de a se implica în formarea generațiilor care vin din urmă, prin organizarea de porți deschise atât la clienți cât și la agenții, sau prin alte cursuri și workshopuri de formare.

Pe termen lung toate acestea vor avea un impact vizibil și solid în industria de marcomm.

Articole similare