Logo nouRO IAA school

De vorbă cu Mădălina Moraru, profă, studentă, jurat: „profesorul este un partener, nu solicită doar rezultatul muncii”

Fie că ți-a fost profă, fie ai întâlnit-o cu studenții în agenție, fie la un workshop sau un research, la una dintre Zilele Porților Deschise din AcademIAA, la Effie… sigur o știi pe profa Mădălina Moraru, Associate Professor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din Universitatea București.

Mădălina e peste tot cu o energie de admirat, pe care și-o încarcă la evenimentele industriei pentru a o reda apoi studenților ei și carierei universitare.

Am invitat-o pe Mădălina anul trecut la Modulul Digital, în asistență, cât și anul acesta la Modulul Media așa că am fost curioși cum a fost ca profa să fie acum în rolul de studentă J

Și, bineînțeles, am profitat de ocazie ca să mai povestim cum se împacă toate aceste proiecte din care face parte, despre industrie versus academia, despre practică versus teorie…  Pe scurt, nu trebuie să fie un VERSUS ci un ȘI, o îmbinare și coroborare firească a lor.

Dar o lăsăm pe Mădălina să vă povestească!

Bună, Mădălina! Ne poți povesti puțin despre cum a fost pentru tine experiența cursurilor de la Școala IAA?

A fost o experiență absolut fantastică și care mi s-a potrivit mănușă. De aceea, voi fi mereu recunăscătoare Școlii IAA pentru invitație.

De când mă știu m-a măcinat ideea depășirii barierelor personale și mereu am fost în așteptarea a ceva nou, ceva ce nu trebuie să-mi scape, chiar dacă m-am născut prea devreme.

M-am simțit și profesor și student, luând școala foarte în serios, ca toți cursanții.

În ipostaza de studentă la Școala IAA, sau cum punem în practică mentalitatea de Never Stop Learning

Modulul Digital l-am urmat cu totală consecvență și îl simțeam ca pe o răsplata după o săptămâna obositoare, fiind bucuria mea absolută din weekend. Poate mulți se gândesc la timp liber, pentru mine a fost o investiție extrem de potrivită, căci strategia este pasiunea mea, iar digitalul își are vocea atât de puternică încât voiam să-i aud pe Andrei Lăscuț și pe Bogdan Nițu (alături de alți invitați) explicând din culisele muncii lor cu pasiunea ce-i caracterizează.

La Modulul de Media tot strategia m-a atras și mecanismul ei matematic care determină eficiența  unei campanii cu studeîntregi.

Ce te-a impresionat cel mai mult?

Articularea teoriei cu practica și profesionalismul coordonării în rezolvarea taskurilor primite a fost remarcabilă. De asemenea, studiile de caz, varietatea abordării, invitații speciali au creat o panoramă completă a cursurilor de la ambele module. Mi s-a părut remarcabilă și motivația cursanților, lucrând în industrie, a multor juniori, dar nu numai.

Ca profesor atent la coerența temelor propuse, la articularea lor, aș putea spune că se vede pretutindeni inovația și colaborarea profesorilor invitați să predea. Rar vezi și simți în mediul academic o astfel continuitate și complementaritate a temelor abordate.

Mi s-a părut că un termen foarte bun pentru a defini Școala IAA este live learning.

Mădălina la Modulul Digital, seria 8, după cursul de Strategie în Social Media

Ce se poate duce mai departe în învățământul de stat, de la metode de predare până la mod de gândire, procese de lucru cât și exemple punctuale?

Aș sfătui toți profesorii să fie mult mai aproape de nevoile industriei, ale pieței, să coboare de pe tronul absolut al teoriei-care nu este lipsită de importanță-și s-o facă în mod constant credibilă și memorabilă prin exemple. Militez profund pentru un sistem by doing  and sharing, pentru  un feedback cât  mai frecvent și pentru interacțiune.

Modul de gândire este unul critic, analitic și bazat mult pe analogii, pe situații concrete.  Procesul de lucru pe care și eu îl practic de mult este de activitate în echipă, dar prin coordonare, profesorul este un partener, nu solicită doar rezultatul muncii.

Mădălina caută adesea să provoace întâlniri între studenții de la FJSC – Publicitate și profesioniști din industrie, care sunt de mare folos ambelor „părți”. Aici îi invitase pe Mihai Trandafir (Managing Director UM România) și Alexandra Iavorschi (Chief Media Officer Publicis Groupe România)

Cred că trebuie să se insiste constant asupra tehnicilor de prezentare în orice context, pentru că dezvoltă abilități de sinteză și de interacțiune cu audiența. Pare simplu să prezinți, dar nu e așa, trebuie să lupți pentru propria-ți muncă, să captivezi, să inviți audiența să te susțină, să transmiți implicarea personală verbal și nonverbal.

Povestește-ne puțin de activitatea ta extra-universitară: cum se îmbină jurizarea diferitelor competiții cu profesoratul? Poți reveni cu experiența de la Effie înapoi la studenți (nu cu cifre din campanii, dar cu modul de gândire, cu exemple generice)? Se leagă cele două?

La jurizarea Effie 2019

Se îmbină excelent, nu ar avea sens să mai predau dacă nu aș simți pulsul industriei, dacă nu aș sta în agenție, dacă nu aș avea experiență din consultanță. Jurizarea mă face să mă simt actuală și mereu discutăm cazuri câștigătoare de la Effie în termeni de coerență strategică, insight, obiective, target, idee creativă.

Încerc să-i învăț mereu ce înseamnă „firul roșu al unei campaniiˮ să le explic rolul publicității în raport cu cel al marketingului.

În plus, toamna, în octombrie sunt invitată de Edcom (asociația educațională de la EACA) la Gala Effie europeană, ceea ce-mi permite studii comporative între industrii.  Este un upgrade continuu care îmi permite să nu vorbesc din cărți, ci și din ceva experiență. În plus, întâlnirea cu oamenii din industrie mă ajută constant foarte mult.

Abia ce ai revenit de la jurizarea concursului AdVenture. Ne povestești puțin despre experiența de la EACA?

Înainte de orice cred că este bine să explic ce este EACA: The European Association of Communication Agencies. În cadrul acestei asociații s-a creat Edcom, the European Institute for Commercial  Communications Education, care promovează excelența în industria comunicării din perspectiva educațională.

Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității din București, este membru activ încă din 2008, participând la multe dintre activitățile europene studențești și academice propuse. În ceea ce mă privește, eu reprezint România în boardul Edcom și în Research Committee din 2013, ceea ce-mi permite un insight foarte dinamic și continuu la nivelul educației publicitare europene. Cele două concursuri, AdVenture (care constă în rezolvarea unui brief paneuropean) și Thesis Competition (premierea unei idei susținute în lucrarea de licență sau disertație prezentată creativ) reprezintă un factor motivațional foarte puternic pentru studenții noștri. Deși anual este foarte greu să plătim taxa de participare la aceste competiții, facultatea a înțeles importanța competiției europene și a portofoliului studenților bazat pe astfel de provocări și ne-a susținut constant.

Anul acesta am fost desemnată și drept unul dintre membrii juriului etapei finale a concursului AdVenture, de la Paris, din 15-18 mai și experiența a fost inedită. Evaluarea celor 3  echipe ajunse în finală, dintre care doar una putea fi răsplătită cu șansa de a urmări în direct festivalul de la Cannes, a avut criterii stricte și decizia a fost una unanimă. Am învățat multe despre cum aș mai putea să îmbunătățesc pregătirea studenților români pentru acest concurs, studenți de care mă ocup direct.

Fiecare an este un bun antrenament pentru ce aș putea să fac mai bine, mai ales că am avut 5-6 ocazii în care studenții români au fost în top 3 în această competiție.

Spre exemplu, e ceva notabil de la ceilalți jurați, academics pe care i-ai întâlnit la EACA, care poate ar fi de ajutor și în sistemul nostru ? 

O idee esențială, pe care noi o știm, dar nu o aplicăm, este să alegem evidența simplității în direcțiile strategice.

A doua este să ne concentrăm mai mult pe reperele persuasive, pe coerență.

În plus, studenții trebuie să insiste mai mult asupra unei citiri corecte a  briefului, căci o rezolvare corectă presupune înțelegerea challenge-ului  lansat.

De asemenea, studenții trebuie să exerseze mai mult tehnicile de prezentare și de rezolvare a unui brief.

Cei pentru care ai fost „profa” le știu deja, cel mai probabil, dar pentru ceilalți la început de drum care ar fi sfaturile tale?

Ceea ce le spun întotdeauna studenților mei  când îi întâlnesc prima dată este că facultatea le oferă, mai presus de orice, multe oportunități, șanse de implicare, posibilități de a se face remarcați sau de a-și construi portofoliul.

Totul depinde însă de ei, nu doar o diplomă le va aduce un loc de muncă, ci interesul și implicarea în diferite activități.

Există concursuri, programul MentorIAA din proiectul AcademIAA, îi invit la galele Effie, la Ziua Publicității, la Internetics, petrec timp cu ei în agenție încercând să le induc pasiunea pentru viitorul lor job.

Mădălina împreună cu studenții actuali la Gala Effie 2019, bucuroasă pentru foștii studenți care au urcat pe scenă.

Pe scurt, facultatea este trambulina, punctul de pornire, dar de ei depinde cât de departe ajung, căci publicitatea este un domeniu aplicativ în care totul se bazează pe un update continuu.

Și pentru că Școala IAA e despre #NeverStopLearning, care ar fi câteva din sursele tale preferate de inspirație?

E greu de răspuns la întrebarea aceasta, căci principala sursă de inspirație sunt chiar oamenii din industrie care mă inspiră mult prin stilul de a lucra. Apoi, desigur, de mare interes sunt studiile de caz prezentate la școală, bazele de date de cercetare BRAT la care am avut acces pentru uz academic grație Arinei Ureche și, nu în ultimul rând, campaniilor de la Cannes și Effie analizate frecvent. De asemenea, la Modulul digital am avut ocazia să analizez  campanii pentru branduri globale adaptate local pentru piețe diferite, ceea ce mi-a întregit tabloul abordărilor strategice comparative.

Mulțumim, Mădălina, pentru gânduri și pentru energia investită în creșterea noilor generații de profesioniști din marcomm!

Articole similare