Am ajuns săptămâna trecută la Londra, la D&AD Awards, și ne-am gândit că în contextul încarcat politic, social cât și cel al emoțiile de la Effie Awards, câteva povești de acolo vă vor ajuta la detensionare. Sperăm și să vă impulsioneze și să vă dea idei noi. 🙂
D&AD – Designers and Art Directors – premiază creativitatea globală cu câte un creion, unul dintre cele mai râvnite premii din advertisingul internațional. Ce e bine gândit e formatul evenimentului: un mini-festival de 3 zile care are loc în Shoreditch, cartier londonez hip, plin de street art și gazdă a unor super agenții cum ar fi Mother London sau Digitas.
Evenimentul caută să deschidă industria către juniori și studenți prin prețuri preferențiale și conținut dedicat,
rămânând totuși relevant și pentru comunitatea seniors & executives (cât și membri și sponsori), care au o zonă dedicată de networking (The Clubhouse) cât și accesul la festivitatea de premiere și afterparty. Simpatic este că au și workshopuri pentru copii de școală primară – Pitch Futures: Inspire the Young – în care un profesionist din industrie le explică, sunt lăsați să interacționeze cu workul și primesc o înțelegere clară a industriei de marcom de foarte mici.
E foarte tare că poți interacționa cu workul înscris în competiție: poți efectiv să atingi obiectele, să răsfoiești cărțile și să ai astfel o relație mai directă cu el. Cam ca la Romanian Design Week 🙂
Totul are loc într-o fostă clădire a Truman Brewery, actualmente cu rol de piață (o dată pe săptămână), pe care D&AD o pregătesc anual pentru festival – de aici aspectul industrial din imaginea alăturată.
În afara festivalului, partenerii propun și Fringe Events, de la Yoga la Music sau Vegan Nights.
Nu prea ai timp nici să răsufli și nici să te plictisești la D&AD Awards: dacă ai văzut tot workul, poți merge la un talk sau la un masterclass. Dacă nu ai răbdare să asculți poți experimenta ceva la standurile sponsorilor, poți lua ceva de mâncare sau te poți bucura de street art din Shoreditch. Chiar lângă Truman Brewery e un mural mare comisionat de Gucci.

Ce se întâmplă la festival
Înainte de a vă arăta câte ceva despre workul din competiție (pe care îl puteți oricum explora în voie aici), iată câteva din activările propuse de sponsori – activări care ajutau cu adevărat targetul și construiau sustenabil brandul.
- Adobe au găzduit câteva workshopuri, cum ar fi Animated Typography sau Enhanced Portraits – au adus utilitate reală utilizatorilor, fără un branding excesiv.
- Organizatorii au înțeles faptul că industria noastră e greu spre imposibil să lipsești complet de pe mail pentru 3 zile, mai ales dacă nu ești în vacanță, așa că au creat un parteneriat cu BENK+BO, care au instalat un generos și frumos spațiu de lucru în cadrul festivalului.

- Pentru că multora ne plac give-away-urile (dar sunt scumpe de produs în masă și nu știi cu câte vei rămâne ca organizator), D&AD i-au invitat pe cei de la Print Club London unde îți puteai serigrafia un tote bag sau cumpăra diferite tricouri cu ilustrații funky.
- La standul celor de la Scriberia puteai interacționa cu o ilustrație prin intermediul AR, printr-o tabletă care revela mai mult conținut decât era vizibil cu „ochiul liber”
The work, the work, the work
Mai jos vă propun o selecție care nu își propune deloc să fie obiectivă, ci doar să organizeze puțin conținutul pe alte categorii din cele „clasice” din advertising. Vă invit, încă o dată, să descoperiți toate lucrările premiate, pe site-ul D&AD – aici.
Am ales totuși să prezint campaniile de mai jos pe un criteriu: vorbesc despre probleme cât se poate de reale, palpabile, nu de insighturi de powerpoint. De probleme pe care ar trebui să ne concentrăm mai mult, și cu vorba și cu fapta.
FEMINITATE
- Viva la Vulva – campania Libresse este una dintre cele mai premiate: 3 Yellow Pencils (Creativity for Good, Animation, Branded Content & Entertainment), cât și premii pentru Digital Marketing, Sound Design & Use of Music, Visual Effects, Direction. | AMVBBDO
VIVA curajul unui brand global de a vorbi atât de deschis despre feminitate!
- The Health Purse – Yellow Pencil pentru Graphic Design | GREY India
Foarte tare modalitatea pe care au găsit-o să vorbească despre controlul la sân într-o țară cu multe tabuuri despre corpul feminin!
EARTH
- I want you to panic – The Guardian cover, shortlist | The Guardian
Într-un context în care acțiunile oamenilor au impactat Terra la nivel molecular, în egală măsură cu un cataclism de proporții, și au propulsat-o într-o nouă eră geologică, Anthropocene, și în acela în care mulți lideri de opinie și oameni politici (de extremă dreapta) sunt deschis împotriva ideii de schimbări climatice, vom lăsa această copertă din The Guardian aici:
O putem alătura acesteia:
- The New York Times – Attack of the plastic (it’s time to take responsibility of our mess)
#KeepLivingCoral – White Rabbit Hungary – WWF – Wood Pencil Photography
DIVERSITATE
- Proud Dads – Rothco | Accenture Interactive – Shortlist
Pentru că nu e doar despre comunitatea LGBTQ ci despre acceptarea în familie, despre a-i accepta pe ceilalți în pofida propriilor biasuri, și pentru că e despre iubirea părinților, necondiționată.
LIBERA EXPRESIE
- The Internet but not as we know it – The Guardian | Wood Pencil
Un long-read marca The Guardian, care prin acest design retro-internet facilitează și provoacă parcurgerea lui. De neratat! Prezintă internetul din China, Cuba, India și Rusia. Disponibil aici.
- Shitty Paper – Made from hate – Philipp und Keuntje | Wood Pencil
Reciclare și anti-hate-speech într-un singur produs: pliantele ce promovează o retorică a urii devin hârtie igiencă și kitul de reciclare ajunge și în Parlamentul Germaniei!
DREPTURI
- Reversible poetry – Refuge – Mccann Bristol | Wood Pencil
Pentru că e o variantă elegantă de a vorbi foarte palpabil despre violența în familie.
- Clever Cash – Hakuhodo Indonesia | Graphite Pencil
O modalitate simplă și smart de a motiva copiii din comunități sărace să continue să învețe:
SĂNĂTATE
- CALM – Campaign Against Living Miserably – adam&eveDDB | Wood Pencil
O campanie menită să atragă atenția asupra numărului alarmant de tineri bărbați adulți care comit suicid în Marea Britanie, stuntul celor de la adam&eve DDB a luat și o serie de lei de aur și argint anul trecut la Cannes.
BANKING (pentru noua generație)
În UK industria financiar-contabilă dedicată micilor întreprinzători, freelanceri pare că a înflorit dacă privim panotajul din metrou sau ad-urile Youtube localizate.
Iat-o pe ANNA, internet banking x AI care te ajută cu taxele. E simpatică și potrivită targetului așa că a primit un Wood Pencil.
MEDIA
Pentru că v-am tot zis că poți face multe lucruri smart cu media bine gândită, iată că am prins momentul să v-o și arătăm, pri două campanii:
Broadway the rainbow – Skittles – DDB Chicago | Wood Pencil
Cu acest stunt de media, Skittles nu a cumpărat efectiv spațiu media în timpul Super Bowl și a reușit să devină virală… iar. Priviți case study-ul:
Samsung x Fortnite: The Galaxy Skin – R/GA | Graphite Pencil
Folosindu-se de o comunitate de gaming, Samsung reușește să depășească percepția că e un telefon pentru notițe, pentru oameni de afaceri ci și un telefon, sau mai ales un telefon, pentru gaming. Iată cum:
ANIMATION
Și la această categorie găsim spoturi foarte bine gândite și executate (și numai bune de descrețit frunțile cum vă promiteam):
Back To The Stars – Final Frontier – Ritz-Carlton | Graphite Pencil
The Ritz-Carlton – Back to the Stars from Le Cube on Vimeo.
- #TakeOnHistory – Nexus Studios – Wimbledon Championship | Wood Pencil
O istorie a tenisului, a mijloacelor de reprezentare vizuală cât și a terenului Wimbledon:
In Pursuit of Greatness: Take On History- Wimbledon 2018 Film from Bishoy Gendi on Vimeo.
Și, ca să încheiem în cel mai plăcut mod posibil:
- Dancing on ice – FABLEfx – ITV | Wood Pencil