Cristina Schițco, Group Account Director Kubis Interactive, a revenit la Școala IAA, la Modulul Marketing și Comunicare Strategică, ediția de pandemie (despre care am scris aici). Cristina a mai participat și acum 6 ani la Școală, în 2014, la prima ediție a Modulului Digital.
Am povestit cu Cristina despre experiența ei la Modulul Strategic în acest an provocator al pandemiei:
Povesteste-ne câte ceva despre tine și jobul tău 😊
Sunt Cristina Schițco și mă găsiți de peste 5 ani la Kubis în poziția de Group Account Director, adică coordonez o echipă minunată de 6 oameni cu care lucrez pe conturi din portfoliul Ursus Breweries, Philip Morris și LIDL, alături de o echipă extinsă de peste 20 de colegi din creație, development, media performance și strategie.
Învăț, mă dezvolt, împing proiecte și contribui la creșterea brandurilor din această industrie din 2007. Am început în BTL și consider că ăsta a fost norocul meu, am fost din primele momente în mijlocul acțiunii și am putut să văd instant reacția oamenilor la o manifestare creativă. Practic atunci am înțeles foarte repede că jobul de account este unul valoros, cu o responsabilitate mare, dar și foarte frumos, care poate să aducă multe satisfacții.
Parcusul meu a continuat apoi în ATL până când, în 2014, am absolvit Modulul Digital din cadrul Școlii IAA, iar după acest modul am luat decizia să mă mut în digital și așa am ajuns la Kubis.
Sunt la fel de pasionată de ce fac și la fel de curioasă, iar peste 13 ani cred că o să rămân la fel.
Cum s-a modificat jobul tău sau procesele din cadrul companiei odată cu pandemia?
La Kubis am arătat mereu deschidere către work remote și aveam deja implementat un program prin care cine dorea putea să lucreze remote 2 zile pe lună. În plus, aveam procesele de lucru destul de bine gândite, așa că nu am simțit că ne-a lovit foarte tare perioada de pandemie dpdv organizatoric.
În primele luni am intrat în vrie și am lansat peste noapte campanii neplanificate, am muncit mult, am uitat de multe ori când începea și când se termina o zi și în final am avut rezultate frumoase care ne-au bucurat și ne-au aliniat aceluiași scop. Perioada de lockdown ne-a adus mai aproape, a crescut încrederea pe care o avem unii în alții și ne-a învățat cum să lucrăm mai bine împreună.
Greul cred că îl traversam acum, când nu avem un orizont de timp și trebuie să negociem cu incertitudinea. Nu e ușor, dar cred că la finalul drumului vom fi mai rezilienți, dar și mai empatici.
Aveai în plan să vii la Școala IAA înainte de starea de urgență?
Categoric. Modulul de Strategie era pe lista mea de câțiva ani, dar am așteptat să stabilizez anumite zone din jobul meu (recrutare, formarea unei echipe stabile) și am simțit că anul 2020 va fi anul de liniște în care o să mă pot focusa mai mult pe cursuri. Oh well, 2020 ne-a pregătit nebunie și extaz, nicidecum liniște. M-am bucurat când am aflat că s-a găsit o soluție de reluare a cursurilor, deși nu este cea mai ușoară perioadă de learning, simt că am găsit un echilibru și că reușesc să acumulez know-how.
Cum ți s a părut școala în varianta hibrid? Ai participat și off-line? Cum a fost interacțiunea offline-online și cum ați lucrat în exercițiile practice?
În primul rând, aș vrea să o felicit pe Laura Tampa și întreaga echipă din spatele Școlii IAA pentru drive-ul, agilitatea și modul în care s-au adaptat condițiilor. Școala IAA funcționează full power în plină pandemie și o face foarte bine. Deși la primul curs am fost prezentă, am ales rapid varianta de cursuri online care este mult mai la îndemână și care, până la urmă, este parte din viețile noastre.
Talkurile, meetingurile și workshopurile în Zoom nu mai sunt noul normal, sunt normalul normal.
Care ar fi un gând, o idee care a avut pt tine cel mai mare impact până acum din cadrul școlii?
Sunt mai multe idei care vor rămâne cu mine și pe care cu siguranță le voi aplica la momentul potrivit. Mi s-au părut insightful și foarte aplicate case-study-urile și exercițiile lucrate cu Mihai Ghyka. Foarte structurate și clare informațiile oferite de Afrodita Blasius. Frumos povestit și inspirațional cursul Alexandrei Olaru sau al Mariei Predoiu. În concluzie, cred că oricine din marketing și comunicare care alege acest modul poate să își găsească un aha moment care sa conteze ulterior.
Este vreo campanie, inițiativă de brand pe care ai aplaudat-o in această criză, în contextul dificultății de adaptare a majorității brandurilor si a unor mesaje extrem de generice?
Local o să aleg campania făcuta de noi, pentru WWF Romania, o campanie demarată în pandemie și lansată în septembrie. Un proiect destul de greu, care mi-ar fi plăcut să strângă mai multe semnaturi, dar care dpdv creativ mi s-a părut foarte puternic și necesar:
Din Global, foarte în ADN-ul brandului, cu o agilitate mare și un răspuns instant la criză, aleg să povestesc despre BrewDog – un brand de bere care și-a lansat linie de dezinfectante pe 25 martie (adică foarte, foarte repede dupa lockdown):
Dar vreun talk, podcast sau carte pe care le-ai recomanda oricărui om de comunicare (actuale / oldies but goldies / din domenii laterale)?
Pentru mine talkul anului 2020, care m-a emoționat prin candoare și simplitate, a fost al lui Irvin Yalom (psihoterapeut apreciat pe plan mondial, trecut prin multe și ajuns la vârsta de 89 de ani), care a povestit despre cum se uită la viața și munca sa. Psihoterapia este cu siguranță un domeniu lateral, dar autocunoașterea ne ajută în munca noastră de zi cu zi și poate fi profund transformațională. Pentru că talkul mentionat nu este online (a fost parte dintr-un eveniment organizat de The School of Life Amsterdam), iar Yalom este un autor extrem de versatil, care acopera opere literale extrem de captivante, dar și introspecții mai greu de dus, voi recomanda două cărți care acoperă cele două extreme:
Pe zona de leadership & teamwork, dincolo de „The Last Dance”, documentar Netflix despre Michael Jordan care mi se pare un must-watch și un inspirational boost extraodinar, aș mai recomanda „The Playbook: A Coach’s Rules for Life”. Sunt mini-series produse tot de Netflix, care prezintă povestea a 5 antrenori faimoși de sport, care povestesc despre metodele și experiențele lor de a gestiona oamenii valoroși, dar în același timp dificili, din echipă. „The Playbook” m-a învățat cât de sensibilă e puterea și cât de puternică e sensibilitatea.
Nu în ultimul rând, aș recomanda oricărui om de comunicare să își facă abonament la DOR (Decât o Revistă), daca își dorește să iasă din bula noastră, să afle povești mai puțin comode sau pur și simplu la care nu ar avea acces altfel. Las aici un link să fie la îndemână 🙂 dor.ro/sustine/ (abonamentul online este decât 150 de lei pe an și vine cu un bonus: susții jurnalismul independent din România).
Mulțumim, Cristina, pentru gânduri și pentru recomandările frumoase!
📷 Fotografii alb-negru: Ina Danilă, și ea șefă de promoție la Modulul Digital în 2019.